مطهری اولین موافق وزیر علوم:هرکس بعد از خطبه رهبری بر اعتراض خیابانی اصرار کرد قطعا فتنهگر است/ میلی منفرد حزباللهی است
در ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری علی مطهری به عنوان موافق وزیر پیشنهادی در پشت تریبون مجلس قرار گرفت.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نظرات مخالفان درباره میلی منفرد، گفت:مخالفان وی را یک اصلاحطلب تندرو فرض کرده و بر این اساس نظرات خود را بیان میکنند و البته من این حساسیت مخالفان را ارج مینهم.
وی با بیان اینکه اصولگرایان در نگاهی کلی به دانشگاه دو نگرانی عمده از مدیریت اصلاحطلبان دارند، تصریح کرد: اولین موضوع بحث تبلیغ سکولاریسم و منجر شدن آن به تنش بوده و مسئله دوم تساهل و تسامح است.
مطهری ادامه داد: البته این مسئله درست است چون در زمان اصلاحات تعدادی از افراد تندرو در این جهت حرکت میکردند.
نماینده موافق وزیر پیشنهادی علوم، نگرانیهای اصلاحطلبان از مدیریت اصولگرایان بر دانشگاه را نیز مدنظر قرار داد و اضافه کرد: محدود شدن آزادی و حقوق شهروندی و همچنین سختگیری و محدود شدن دانشجویان از نگرانیهای اصلاحطلبان از مدیریت اصولگرایان بر دانشگاه است.
وی نگرانیهای مطرح شده را دو طرفه خواند و تصریح کرد: به عنوان مثال در دوران اصلاحات مطرح میشد که حکومت دینی و دموکراسی با یکدیگر همسو نیستند و یا اصل ولایت فقیه با مردمسالاری در تعارض است؛ در مسئله فرهنگی نیز، مسائلی نظیر برگزاری اردوهای مختلف وجود داشت.
مطهری با اشاره به شناخت خود از وزیر پیشنهادی علوم، هیچکدام از موضوعات مطرح شده را در مورد وی صحیح ندانست و تاکید کرد:حتی من با نماینده وقت ولی فقیه در دانشگاهها در زمان معاونت آقای منفرد صحبت کردم که وی وزیر پیشنهادی را شخصی مؤدب، منضبط، متدین و پرکار معرفی کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس ضمن اشاره به حمایت برخی از رؤسای فعلی دانشگاهها از وزیر پیشنهادی، گفت: حتی یکی از رؤسای دانشگاه نزدیک به جبهه پایداری به من پیامک داد و وی را فردی متدین، مددکار و رزمنده و دارای نقش عمده در بورسیه شدن این قشر و همچنین خونسرد و مدیر معرفی کرد.
مطهری تصویر ساخته شده از میلی منفرد در ذهن برخی افراد را نادرست خواند و تصریح کرد: برخی میگویند اگر وی وزیر شود، ابتذال رواج پیدا میکند ولی وی یک حزباللهی معتدل و روشنبین است.
وی شبهه مطرح شده درباره حمایت وزیر پیشنهادی در دوره معاونتش در وزارت علوم از عناصر تندرو را رد کرد و افزود: من از بسیاری افراد سؤال کردم و آنها گفتند که در آن دوره بسیاری از افراد متدین و اصولگرا نظیر دکتر توکلی و رئیس فعلی بسیج اساتید بورسیه شدهاند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی موضوع نقش میلی منفرد در حوادث سال 78 را یادآور شد و ادامه داد: بدیهی است که رفت و آمد وی در میان تجمع کنندگان باید انجام میشده است و آقای میلی منفرد به وظیفه خود عمل کرده؛ شبیه کاری که آقای نجفی کرد ولی برخی آن را نقطه منفی میدانند.
مطهری با بیان اینکه ممکن است برخی از مسئولان در ردههای پائین مرتکب خطا شوند، گفت: ما باید کاری کنیم که افراد صدمهدیده از خطای مسئولان جذب سرویسهای بیگانه و منافقین نشوند.
نماینده موافق وزیر پیشنهادی علوم در مورد موضوعات مطرح شده مبنی بر نقش میلی منفرد در حوادث فتنه 88 تصریح کرد: وی هیچ نقشی در سال 88 نداشته و موضوع این است که هر کسی پس از خطبه رهبری و اعلام نظر شورای نگهبان به اعتراض خیابانی ادامه داده از نظر ما نیز فتنهگر است ولی بیشتر از این را قبول نداریم.
وی اضافه کرد: نه تنها آقای منفرد بلکه هیچ یک از وزرا نقشی در فتنه 88 نداشتهاند.
مطهری درباره موضوع بازداشت میلی منفرد در سال 88، گفت: آقای نجفقلی حبیبی این مسئله را توضیح داد که ما جلسات ماهانه داشتیم ولی در آن فضا ناگهانی آمدند و 60 نفر را بازداشت کردند و تا شب از ما عذرخواهی کرده و به ما شام دادند و آزاد شدیم.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: مسئله بازداشت وی شخصی نبوده و باید کسانی را که اینگونه عمل کردهاند را مورد اعتراض قرار داد.
وی در ادامه به برخی از اقدامات ویژه منفرد در دوران وزارت علوم اشاره و افزود: ایجاد اولین معاونت جنگ در وزارت علوم، برگزاری 4 دوره تخصصی برای رزمندگان در جهت رفتن به مرحله کارشناسی،رشد تدریجی و پلهای در مناصب علمی از ویژگیهای آقای منفرد است.
مطهری ادامه داد: وی سابقه رئیس گروه بودن در دانشگاه، معاونت پژوهشی،معاونت فناوری و قائم مقام وزارت علوم را در کارنامه دارد و از این نظر شخصیت مناسبی برای پست خواهد بود.
نماینده مردم تهران نقش وزیر پیشنهادی وزیر علوم در جهش علمی کشور را یادآور شد و افزود: ایجاد پارکهای علم و فناوری از ابتکارات میلی منفرد است.
مطهری به سوابق میلی منفرد در پیش از انقلاب نیز اشاره کرد و تاسیس کانون اسلامی دانشجویان در اروپا و فرانسه و همچنین تنظیم رساله و مقالات علمی و داشتن رتبه استاد تمامی دانشگاه را از دیگر ویژگیهای وزیر پیشنهادی مطرح کرد.
وی با بیان اینکه در پروسه انتخاب میلی منفرد از 8 نفر کسانی که خود در معرض وزارت بودهاند، نظرخواهی شده است، افزود: همه این افراد آقای منفرد را برای تصدی این پست پیشنهاد کردند.
مطهری برنامه ارائه شده از سوی منفرد را دارای انطباق اساسی با 88 بند تکالیف مطرح شده در برنامه پنجم توسعه خواند و افزود: این برنامه انطباق فوقالعادهای با اسناد بالادستی دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به زمان کم باقیمانده تا بازگشایی دانشگاهها از نمایندگان خواست تا تکلیف وزیر علوم را به زودی مشخص کند.
مطهری موضوعاتی نظیر دخالت در جذب دانشجویان دکترا، بازنشستگی اساتید، محروم شدن از تحصیل و مسئله آزادی بیان را از مهمترین مسائل پیشروی وزارت علوم عنوان و خاطرنشان کرد: رهبری نیز بر این مسئله تاکید داشتند و از نمایندگان می خواهم بدون نگاه سیاسی و با حجت شرعی به وزیر رای بدهند.
پزشکیان دومین موافق وزیر علوم: امکان ندارد یک معاون وزیر بتواند با حرفهایش جو یک دانشگاه را به هم بزندمسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز و اسکو و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی سخن می گفت،با اشاره به اینکه حماسه سیاسی با حضور مردم در عرصه انتخابات محقق شده است، گفت: امروز باید حماسهای دیگر خلق شود و برای خلق حماسه، همه ما باید دست به دست هم دهیم، زنده کردن تمام اختلافات سابق و دوباره به یاد آوردن آن جز آب به آسیاب دشمن ریختن هیچ فایدهای ندارد.
نماینده مردم تبریز و اسکو با اشاره به برخی روایات اسلامی در مورد برخی از گفتهها پیرامون فتنه گفت: حضرت امیرالمؤمنین (ع) در وصیتنامه خود میفرمایند «من به خانواده خود وصیت میکنم که تقوا و نظم را پیشه کنید و اختلافات را کنار بگذارید چرا که من از رسول خدا شنیدم که برطرف کردن اختلافات از سالها نماز و روزه بالاتر است.»
پزشکیان در ادامه تصریح کرد: بیاید این اختلافات را جمع کنیم،همه ما اشتباه کردهایم، بپذیریم که اشتباه کردهایم و نه اینکه بگوییم تمام تقصیرها مال یک طرف بود و ما بیتقصیر بودیم، ما اشتباه کردیم و باید جسارت این را که بگویم اشتباه کردیم را داشته باشیم.
وی افزود:الان وقت اینکه بگویم تو مقصر بودی و یا من مقصر بودم نیست، هماکنون باید دست به دست هم بدهیم و در مقابل هجمه بیگانگان محکم بایستیم ، همه با هم هستیم و در مقابل آنها خواهیم ایستاد و نه اینکه همدیگر را متهم کنیم.
نماینده مردم تبریز و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جنگ احد حضرت رسول اکرم وقتی که جنگ مغلوبه شد و تنها 8 نفر همراه حضرت رسول خدا ماندند و همه فرار کردند. ایشان زمانی که برگشت ایشان چه معاملهای کرد؟ رسول خدا وقتی مکه را فتح کرد چه کاری را انجام داد؟ تمام آنها را بخشید و در جنگ حنین 100 شتر از غنائم جنگ را به آنها داد.
پزشکیان گفت: این در حالی است که آنها به هیچ عنوان پیامبر را قبول نداشتند. ما در حال نبش قبر گذشتهها هستیم، شما که ادعای ولایتمداری میکنید، ولّی ما میگوید زمانی که کسی حرف میزند بنشینید و حرف او را گوش کنید. این حرفهایی که در مورد وزیر و وزارت میگویم جز ایجاد ضعف، اختلاف و مشکل در جامعه ثمر دیگری ندارد.
وی افزود: ما در رابطه با این اوضاع و احوالی که وجود دارد به جای اینکه به اختلافات دامن بزنیم باید مشکلات را حل کنیم، وزیر میگوید من چنین کاری را نکردهام اما یکی میآید و میگوید تو این کار را انجام دادهای.
نماینده مردم تبریز و اسکو در مجلس ادامه داد:به عنوان مثال من معاون دانشجویی این وزارتخانهام، چه کسی گفته است جو فرهنگی دانشگاه به من مربوط است، تمام نهادها همچون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خوابشان برده بود و فقط با حرف من بلند شدند و دعوا راه انداختند؟ امکان ندارد یک معاون وزیر و صد معاون وزیر بتواند جو دانشگاه را با حرف زدن عوض کند این چه حرفی است که شما میزنید.
پزشکیان گفت: ما کدامیک از برنامههایی که اجرا کردیم علمی بود اگر ما مخالف هستیم دلایل خود را بگویم نه اینکه بگوییم چون شما فتنهگر هستید شما را قبول نمیکنیم.
وی گفت: اگر قرار باشد در مملکت و در جامعه ما هر اشکال و هر اتفاقی به مسئول ارشد جامعه ارتباط داشته باشد در آن صورت مشکلات قتل و غارت به چه کسی مربوط است؟ به جای اینکه انسانها را متهم کنیم وحدت و انسجام را در جامعه ایجاد کنیم.
وی با اشاره به برخی از توصیههای مقام معظم رهبری درباره تأکید بر اتحاد و انسجام گفت: هر حرکتی را که باعث نفاق شود باید جلوی آن را بگیریم، هر پیامی که سبب عمیقتر شدن این اختلافات شود را به هم بزنیم. زمانی که کسی ادعا میکند رهبری را قبول میکند و به زور به وی میگویند که تو رهبری را قبول نداری به ضرر مملکت است، به ضرر وحدت ماست و اگر میخواهیم مملکت را درست کنیم مملکت را همه درست میکنند و نه یک گروه و دستهای خاص
دهقان اولین مخالف وزیر علوم: التهاب آفرینی و آشوب در دوران مدیریت میلیمنفرد مشهود است/ میلیمنفرد جزو متحصنان دانشگاه امیرکبیر بود
محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (پنجشنبه) در سخنانی در مخالفت با جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، اظهارداشت: ما باید در افق 1404 به رتبه اول علمی منطقه دست یابیم که این امر مستلزم رویکرد علمی متولیان وزارت علوم و ایجاد آرامش در دانشگاههاست.
وی با بیان اینکه ما در محیطهای دانشجویی دغدغهها و نگرانیهایی داریم، گفت: محیطهایی که در آنها جوانان به سر میبرند، تندرویهای سیاسی و التهابهای اجتماعی وجود دارد، باید بدانیم اگر فشارهای اقتصادی با التهابهای سیاسی آمیخته شود، این موضوع برای ما قابل برای نظام بد است، ما سالهاست آقای میلی منفرد را از نزدیک میشناسیم، از سال 76 که آقای میلی منفرد معاون دانشجویی وزیر علوم بودند، با وی تعامل و جلساتی داشتیم، آقای میلی منفرد از لحاظ علمی شخصیت خوب، با وقار و متین است اما او مدتی مدیر بود و ما به سابقه وی مراجعه میکنیم.
نماینده مخالف برنامههای پیشنهادی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: آقای میلی منفرد یک زمانی مسئولیت سیاسی ترین معاونت وزارت علوم را بر عهده داشت، در آن زمان اتفاقاتی افتاده است، قبل از آنکه آقای میلی منفرد و تیم همراه وی بر وزارت علوم حاکم شوند، دفتر تحکیم وحدت از مدافعان نظام و انقلاب بود، با آمدن این تیم و شخصیت آقای میلیمنفرد، به تدریج عناصر افراطی و بی اعتماد به نظام اسلامی به درون دفاتر تحکیم وحدت نفوذ کردند و نیروهای معتدل و مذهبی به تدریج از درون دفاتر تحکیم وحدت اخراج شدند.
به گفته وی در بین دفاتر تحکیم وحدت، افراطی ترین و تندروترین دفتر تحکیم، انجمن آن زمان امیر کبیر بود؛ آقای میلی منفرد علناً و رسما از آن انجمن حمایت میکردند؛ آقای میلی منفرد، آقای علی افشاری را میشناسند. آقای علی افشاری دبیر انجمن بود، آقای علی افشاری و انجمن آن زمان و برخی عناصر تندرو در آن زمان تحت حمایت آقای میلی منفرد بودند و در عین حال 9 ترم مشروطی داشتند و از دانشگاه اخراج نمیشدند، این افراد در دانشگاه امیرکبیر که زیرمجموعه آقای میلی منفرد بودند در کمیته انضباطی محکوم شده بودند اما آقای میلی منفرد در وزارتخانه خودشان رأساً بدون اینکه حتی محکومت آنها را در کمیته انضباطی بزند، حکم دانشگاه را لغو کرد.
دهقان بر همین اساس تصریح کرد: اتفاقاتی که افتاد، جریان سیاسی که در آن زمان حاکم بود، احزابی که حاکم بودند با برنامه از آن جریانها حمایت میکردند.
وی ادامه داد: آنها برنامه داشتند که تئوری فشار از پایین و چانهزنی از بالا را پیگیری کنند، اوج این برنامه را در 18 تیرماه سال 78 مشاهده کردیم در 18 تیر 78 اتفاقات و مسائلی که رخ داد خودش بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
این نماینده مجلس افزود: وزیر علوم که آن زمانی باید منشأ آرامش میبود ولی رفت استعفا داد و بنزین بر شعله التهابات ریخت البته خیلی ها آن زمان مقصر هستند، بنده در این زمینه قضاوت نمیکنم و فرصتی هم وجود ندارد که موضوع را باز کنیم اما عناصر که در زیر مجموعه معاونت دانشجویی آن زمان حضورر داشتند، باید بررسی کنیم که چه نقشی ایفا کردند.
«5 روز کشور دچار التهاب شد، منافقین سوء استفاده کردند، آشوبهای خیابانی به پا کردند و متاسفانه عناصری که در آن زمان در وزارت علوم حاکم بودند، نه تنها به پایان دادن به این مسائل کمکی نمیکردند بلکه به این به این التهابات میافزودند از این موضوع عبور میکنم بالاخره چون فشار از پایین و چانهزنی از بالا اثر خودش را گذاشت.»
دهقان تاکید کرد انتظار داشتیم بعد از اینکه این اتفاقات رخ داد، عبرت میشد، آقای علی افشاری را در آن زمان، آقای میلی منفرد میشناخت، به عنوان یک استاد، به عنوان یک معاون وزیر، آیا نمیتوانستند امثال آقای علیافشاری را به گونهای مدیریت کنند که در این کشور بمانند؟ در این فضای وطن تنفس کنند نه اینکه این افراد تنفس در فضای وطن را کنار بگذارند و خودشان را وابسته به لجنزار سرویسهای سیاسی و رسانهای بیگانه کنند.
وی در خاتمه گفت: کاش آنها را در همین کشور نگه میداشتید، کاش برخی مدیرانتان را نگه میداشتید که دچار افراط نشوند و بعد سرنوشتشان و گذرشان به زندانها نیفتد اما شما نتوانستید این کار را انجام دهید و اگر خدایی ناکرده آنان شما را اداره میکردند که ...، اگر شما آنان را اداره میکردید این اتفاقات رخ نمیداد اما بعد از اتفاقات 88 طبیعتاً انتظار این بود که شما بعنوان قائم مقام وزیر و سرپرست وزارتخانه بودید، بعد از آن انتخابات جنابعالی در تحصنها شرکت کردید که فیلم آن موجود است.
وی خاطرنشان کرد: 150 دانشجو به دنبال این بودند که امتحانات پایان ترم سال 88 برگزار نشود، آنها آمدند تحصن کردند و شما رفتید و فیلم آن موجود است، بعضی از اخبار رسمی میگوید که جنابعالی در آن زمان حمایت میکردید از اینکه امتحانات تعطیل شوند.
دهقان گفت: ما از سوابق مدیریتی آقای میلی منفرد التهاب آفرینی، آشوب و درگیریهای دانشجویی و فضای نا آرام را در دوران مدیریتش شاهد بودیم.
کارخانه ای دومین مخالف وزیر علوم : وزارت علوم با قلبهای تپنده هزاران جوان سر و کار دارد/انتقاد از برنامه غیرعملیاتی میلیمنفردابراهیم کارخانهای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز خانه ملت در سخنانی بعنوان مخالف جعفر میلیمنفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار داشت: امروز صحبت بیشتر درباره وزارتخانهای مطرح است که به عنوان مغزافزار نظام جمهور اسلامی ایران است.
وی افزود: اگر وزاتخانههای راه و شهرسازی، نفت و جهاد کشاورزی با آب و خاک و سرزمین ما سر و کار دارند، وزارت علوم با قلبهای تپنده نخبگان و هزاران جوان ما سر و کار دارد.
کارخانهای با بیان اینکه وزرات علوم یک وزارتخانه مادر تخصصی است که نیروهای انسانی زیادی در آن تربیت میشوند، تصریح کرد: به همی دلیل چشم طمع دشمنان بیش از هر وزارتخانه دیگری به وزارت علوم دوخته شده است و باید به این وزارتخانه عظیم و کلیدی توجه زیادی داشته باشیم.
نماینده همدان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: علت مخالفت استکبار جهانی با جمهوری اسلامی ایران شتاب پرافتخار علمی در کشور است که جوانان ما در دانشگاهها پرچم عزت و افتخار ایران را به اهتزاز درآوردند و باید درباره این وزارتخانه کمال دقت و بصیرت صورت گیرد.
به گفته وی برنامه پیشنهادی میلیمنفرد بیشتر به یک متن توصیفی-علمی شبیه است تا یک برنامه راهبردی، برنامه میلیمنفرد یک متن بسیار کلی است تا اینکه یک چارچوب مشخص و عملیاتی داشته باشد، واقعا ان برنامه عملیاتی نیست، بنده خط به خط آن را مطالعه کردم در حالیکه برنامه پیشنهادی باید دارای راهبردی عملیاتی مشخص باشد اما این برنامه اینچنین نیست.
کارخانهای در ادامه سخنانش یادآور شد: علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری درباره جایگاه علوم انسانی و علیرغم اینکه یک ماده از سیاستهای برنامه پنجم به تحول در علوم انسانی اختصاص دارد اما در برنامه پیشنهادی میلیمنفرد هیچ اشارهای به تحول علوم انسانی نشده است، در این برنامه همچنین نقشه جامع علمی کشور در نظر گرفته نشده است.
این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در حالیکه برخی موارد در این برنامه وجود دارد که هیچ ربطی به برنامه پنجم ندارند، باید بگویم در ابتدای این برنامه اشاره شده که میلیمنفرد تاکنون 87 مقاله علمی داشته است در حالی که در پایان هم گفته شده میلیمنفرد دارای 250 مقاله علمی است، ما باید به کدام یک از این دو آمار استناد کنیم؟ کدام آمار درست است؟
کارخانهای در خاتمه گفت:در ابتدای این برنامه نوشته شده که میلیمنفرد 36 پایاننامه کارشناسی ارش داشته است در حالی که در پایان این برنامه نوشته شده یکصد مورد، ما بر روی این موارد بحث داریم.
بشیری سومین مخالف وزیر علوم: سبقه سیاسی میلیمنفرد پررنگ است/هنوز آزادیهای بیمنطق دوران پیشین در دانشگاهها را فراموش نکردهایمفرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پنجشنبه پارلمان در مخالفت با جعفر میلیمنفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری این وزارتخانه را دارای اهمیت فراوان خواند و دلیل اهمیتش را پشتیبانی توسعه کشور عنوان کرد.
وی با اشاره به برنامههای پیشنهادی میلیمنفرد اظهار داشت: در این برنامهها در حدود 14 مورد از مبانی بسیار اساسی مورد نیاز وزارت علوم صحبتی به میان نیامده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارتقای کیفی علوم انسانی و حمایت مالی از پژوهشهای تقاضا محور را از جمله آن 14 مورد برشمرد و افزود: پیشرفتهای علمی کشور که باعث شده امروز دشمن مقابل ما بایستد در برنامههای وزیر پیشنهادی در بخش حمایت مالی از پژوهشهای تقاضا محور لحاظ نشده است.
بشیری تامین و پرداخت هزینه ثبت اختراعات را از جمله دیگر مواردی عنوان کرد که در برنامه وزیر پیشنهادی، علوم، تحقیقات و فناوری ذکر نشده گفت: برقراری بیمه تامین اجتماعی نخبگان و خانوادههای آنان از دیگر موارد است که باید مورد توجه قرار گیرد، اجرای سند راهبردی سطح شاخص توسعه انسانی و تاسیس دانشگاه در مناطق آزاد تجاری و صنعتی از دیگر مواردی است که در این برنامه لحاظ نشده است.
بشیری عدم توجه به کرسیهای آزاداندیشی را دیگر ضعف برنامههای میلیمنفرد عنوان کرد و گفت: حال که حماسه سیاسی محقق شده بنا به توصیه رهبر معظم انقلاب باید به سمت مباحث علمی و اقتصادی حرکت کنیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دانشگاهها اتاق جنگ نیستند، یادآور شد: ما آزادیهای بی منطق را فراموش نکردیم که باعث شد دانشگاه تهران اتاق جنگ شود؛ آنگاه مقابل این دانشگاه چادرهایی نصب شده بود که کمکهای نقدی در آن جمعآوری میشد و سپس کمکها به ضدانقلاب رسانده میشد و همان ضدانقلاب جوانان خوب این کشور را سرمیبرید.
بشیری با بیان اینکه جعفر میلیمنفرد در سال 88 در تحصن اساتید دانشگاهها نقش محوری داشت، تصریح کرد: وی در تحصن اساتید و دانشجویان شرکت کرده است که فیلم آن نیز موجود است.
وی اضافه کرد: من از اتاق فرمان تقاضا میکنم که فیلم را نشان دهند؛ البته باید بگویم این مسائل باعث بازداشت وی میشود. در فیلم مذکور که در صحن علنی مجلس پخش شد فردی در حال سخنرانی میگوید من پیشنهاد اکید دارم فردا صبح ساعت 9 به دانشگاه تهران بروید. اگر راه ندادند به همین جا میآییم ساعت 11 طبق برنامه. همه منسجم بروید دانشگاه تهران. همه اساتید و هر که را میشناسید در سطح دانشگاه تهران مطلع کنید»
«در موبایل هر کدامتان چند تا حرف دیگر. از همه بخواهید که به دیگران هم اطلاع دهند فردا صبح ساعت 9 دانشگاه تهران. پس از پخش این فیلمها چند عکس نیز که به گفته بشیری در زمان حضور میلیمنفرد در تجمعات و تحصنات سال 88 گرفته شده در صحن علنی مجلس پخش شد.
وی درباره تصاویر و فیلم پخش شده در مجلس اظهار داشت: فیلم و سه عکس است که نشان دهنده حضور میلیمنفرد در این برنامههاست.
این نماینده مردم در خانه ملت امضای اعلامیهای که در آن بحث انتخابات مهندسی شده مطرح شده بود را از دیگر فعالیتهای وزیر پیشنهادی علوم در سال 88 برشمرد و تصریح کرد: امروز مردم نسبت به ایجاد تشنج در دانشگاهها احساس نگرانی دارند؛ باید نسبت به این موارد حساس بود و من قضاوت را به نمایندگان واگذار میکنم.
وی با بیان اینکه سبقه سیاسی جعفر میلیمنفرد بسیار پررنگ است، اظهار داشت: با توجه به حساسیتهایی که امروز در مباحث علمی وجود دارد همه باید مراقبت کنیم تا دانشگاهها به سمت پوچ نرود، برای پیشرفت همهجانبه کشور همگان باید تلاش کنند.
این نماینده مجلس با اشاره به سخن مقام معظم رهبری درباره رای نمایندگان به وزیر صالح گفت:وزیر صالح باید دارای شایستگیهای فراوانی باشد، البته وزیر باید درک صحیحی هم از وزارتخانه داشته باشد تا بتواند مجموعه را به صورت درست مدیریت کند.
وی در پایان با اشاره به سخنان علی مطهری که در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم اظهار نظر کرد، گفت: آقای مطهری شما هنوز درد یتیمی از چهرهتان پاک نشده است، توطئه دشمن امثال مطهریها را از ما گرفته پس باید بسیار دقت کنیم.
فیاضی چهارمین مخالف وزیر علوم:خطر بروز سکولاریسم علمی در برنامههای میلیمنفرد مشهود است
عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد که در جلسه علنی امروز (پنجشنبه) در مخالفت با گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت علوم سخن میگفت با بیان اینکه مخالفت با برنامه وزرا یک معیار است گفت: 52 محور در برنامه آقای میلیمنفرد برای توسعه آموزش عالی تعیین شده است که باید با احترام به شخصیت ایشان، گفت که این برنامه اشکالات اساسی دارد.
وی با بیان اینکه دغدغههای دینی و ارزشهای الهی و معنوی در برنامههای میلیمنفرد مشاهده نمیشود به اظهارات علی مطهری اشاره کرد و گفت: ما هم همان جمله آقای مطهری را قبول داریم که میگوید باید دغدغه سکولاریسم را در دانشگاهها داشته باشیم، گمان ما همان گمان است چرا که برنامه آقای میلیمنفرد منجر به بروز سکولاریسم علمی خواهد شد.
فیاضی برنامه وزیر پیشنهادی علوم را آغاز یک انحراف در حوزه علمی و دانشگاهی کشور دانست و تصریح کرد: دانشگاه مبدأ تحولات است و دانشگاهی که میخواهد مبدأ تحولات بزرگ باشد نباید مبدأ انحراف باشد.
وی با بیان اینکه برنامههای میلیمنفرد موجب احساس خطر است افزود: آقای میلیمنفرد باید بداند که برنامههایش را برای یک نظام و کشور اسلامی و انقلابی مینویسد نه اینکه طوری برنامه بنویسد که ما در محورهای مهم آن اشکالات اساسی داشته باشیم.
میلی منفرد گزینه پیشنهادی رئیسجمهور برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم در ابتدای اظهارات خود در مورد برنامههایی که برای وزارت دارد، گفت: هدف اصلی در برنامههای من حرکت پرشتاب و همهجانبه برای تولید علم در محیطی بانشاط، باثبات، آرام، بدون تنش و حاشیههای غیرعلمی است.
میلی منفرد ادامه داد: ضرورت در خدمت به توسعه و گفتمان اعتدال است. تسریع روند توسعه علمی که ضرورت توسعه همهجانبه و پایدار کشور است تلاش وزارت در برطرف کردن چالشهای دستیابی دانشگاه به پیشرفت پیش از پیش علم و فناوری و ایفای سهم خود برای موفقیت دولت در انجام مسئولیتهایش است.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد برنامه خود برای وزارت علوم ادامه داد: برنامه من با تکیه به رهنمونهای رهبری در پایه هشت سند بالادستی از جمله قانون اساسی، سند چشمانداز 1404،سیاستهای کلی رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی، سیاستهای کلی رشد و توسعه فناوری، قانون برنامه پنجم توسعه، قانون وزارت، نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی است که امیدوارم با قدرت آنها را پیش ببریم.
میلی منفرد با بیان اینکه هماکنون در عصر اطلاعات زندگی میکنیم، ادامه داد: تولیدات دانشمحور شده، صنعت و کشاورزی در پرتو دانش بازسازی شده ، بازرگانی و تجارت جهانی شده و پژوهش مبنای مدیریت علم و دانش قرار میگیرد. ما در چنین شرایطی با شمار دانشجویان چهارمیلیون و 400 هزار نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی 400هزارنفر و 45 هزار نفر دانشجوی دکترای تخصصی به دنبال ارتقای کیفیت و بهبود وضعیت در دانشگاهها هستیم.
وی با اشاره به سابقه خودش در توجه به مناطق محروم گفت: در زمان مسئولین من 20دانشگاه در شهرستانها ساخته شد. زیرساختهای بسیار زیادی شکل گرفت که تا همین الان هم مورد استفاده است.
میلی منفرد در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر 31 پارک علم و فناوری و 115 مرکز رشد در 2700 شرکت دانشبنیان در کشور فعال هستند که باید این تعداد به حدود 20 هزار واحد برسد تا راه حلی برای اشتغال دانشگاهیان فراهم شود.
گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم با اشاره به رشد تعداد مقالات در سالهای اخیر گفت: همانطور که رهبری هم اشاره کردند زیرساختهای این رشد علمی از 12 سال قبل آغاز شده و تا جایی رسید که در هفتمین ماه سال 2012 ایران به رتبه شانزدهم جهان دست پیدا کرد. برنامه ما در جهت افزایش کیفی مقالات و جهتدهی آنها برای حل مشکلات داخلی است.
وی با اشاره به آمار تعداد دانشگاهها گفت که همکاری بین دانشگاهها و هدایت آنها از برنامههای جدیاش در وزارت علوم است و ادامه داد: لازم است اتحاد دانشگاه و صنعت را پیش ببریم.علم در خدمت فناوری میتواند به قدرت منجر شود به همین دلیل توسعه علمی فناوری و سرزمینی باید مورد توجه قرار گیرد.
میلی منفرد با بیان اینکه اعتدال امروز ترجمه رای مردم است، گفت: گزینش اعتدال و عقلانیت با بالا بردن مشارکت دانشگاهیان از اهداف اساسی من است، من به دنبال اعتدال و توازن بین علم و عمل، بین همکاری و ثبات،بین ثبات و تغییر واستقلال و وابستگی هستم. بر اساس این شرایط و اهداف است که در این وضعیت قبول مسئولیت کردم چرا که میبینم لازم است همکاری کرد، دغدغههای مردم و اساتید را در خودم میبینم و معتقدم که توسعه علمی در خدمت اقتدار ملی از طریق دانشگاه آرام و بانشاط میسر میشود. مسیر جهاد علمی را هموار میکنیم.
گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم با اشاره به برخی مسائلی که مخالفانش در صحن علنی مجلس مطرح کردند، گفت: مخالفان به این مساله اشاره میکنند که من از کدام فضا در دانشگاه حمایت میکنم، از فضای علمپرور و دارای نظم علمی با منطق عقلانی، استقلال علمی با ثبات قانونمند و آرام، اختلاف سلیقه را در فضای گفتوگو کم میکند و وفاق را افزایش میدهد. دانشگاه محل اعمال سلیقه و محدودیت سیاسی نیست. دانشگاه جامعه دانشمندان است و نمیتوان آن را به زور سیاسی یا غیرسیاسی کرد. دانشگاه دارالتأدیب نیست. باید بگذاریم که با زبان علمی خودش پیش برود و با منطق خودش کار کند.
میلی منفرد با تاکید بر اینکه دانشگاه خطی جناحی و ناآرام نیست، گفت: مولفههای علمی در اندیشه های امام(ره) و رهبری مشخص است و به باور من باید این مولفهها معیار باشد. تحقیر دانشگاهیان، تحقیر مقام علم است و نگرانی از هر نوعی که باشد سبب ناتوانی علمی و ناکارآمدی آن خواهد شد. دانشگاه محل اجتماعی شدن و رشد سیاسی دانشجویان خواهد بود.
وی درباره اشاراتی که به تفکر و سابقه سیاسی او توسط منتقدانش مطرح شد، گفت: من فرزند این انقلاب هستم از سال 63تا 68 که معاون جنگ دانشگاه بودم به عنوان برترین معاون جنگ در کل کشور انتخاب شدم. بالاترین خدمات را به خانوادههای شهدا و ایثارگران عرضه کردهام و بدون شعار به دنبال تحقق اندیشههای رهبری در دانشگاه بودهام، با این حال هیچوقت عین اسلام و انقلاب ندانستم، هیچوقت در هیچ حزبی عضو نبودهام و هرچند که معتقدم عضویت در حزب عیب نیست اما به شما میگویم ظرفیت آن انقلابی که ما کردیم و آن نظامی که از آن انقلاب درآمد اینقدر کوچک و تنگ نبود که برخی امروز میخواهند.
میلی منفرد در ادامه با نام بردن برخی از اساتید شهید حوزههای دانشگاه گفت: وقتی به این شهیدان نگاه میکنم از محدود کردن اسلام و انقلاب به سلیقههای خاص تعجب میکنم. آیا اینکه شابلون بگذارید و هر کسی که با ما متفاوت بود را غیر مسلمان بدانیم سازگاری با آن اندیشهها است؟
گزینه پیشنهادی وزارت علوم در ادامه با تاکید بر اینکه 28 سال سابقه خدمت در دانشگاه و 16سال کار در وزارت علوم بدون یک برگ اخطار یا تذکر از مراجع قضایی و امنیتی را پشت سر گذاشته است، گفت: من هر کجا که بودم با همه کار کردم هم مدیران چپ و هم مدیران راست داشتهام با قدیمیها فراوان کار کردهام و به جوانترها هم بر اساس معیار تخصص و جامعنگری مسئولیت دادهام.
وی با اشاره به اینکه دکتر مجید شهریاری از شهدای هستهیی کشور در دوران مسئولیت او مسئول کمیته انضباطی دانشگاه بوده است، گفت: بیش از آنکه من سیاسی عمل کرده باشم مخالفان من به مسائل سیاسی اشاره میکنند و کار سیاسی میکنند. فضایی را قبل از انتخاب من و معرفیام به عنوان وزیر پیشنهادی ایجاد کردند که انگار میخواهند کسی که همسو با رای مردم و دانشگاهیهاست، در این سمت قرار نگیرد. با این حال من امیدوارم که با رای قاطع شما که همان رای ملت در 24 خرداد است همراهی صادق، پیگیر، آرام و باحوصله برای رئیس دولت باشم.
میلی منفرد با اشاره به فیلمی که یکی از مخالفان او علیه وی در صحن علنی مجلس پخش کرد، گفت: این فیلم متعلق به سه روز بعد از انتخابات است که ما نگران این بودیم که حوادث 18 تیر و حمله به دانشگاه تکرار شود به همین دلیل به دانشگاه رفتیم و جلسهای در این مورد تشکیل دادیم اما من نه سخنرانی کردم، نه حرفی زدهام، نه موضعی گرفتهام. جرم من نشستن در آن جمع بود که باید بگویم در جلسه مسجد دانشگاه بالاتر از همه رئیس دانشگاه تهران نشسته بود. آیا این جرم است که کسی به مسجد برود، مگر من حرفی زدهام. اگر باقی مسائل هم مثل این فیلم باشد که اوضاع مشخص است.
وی در بخش دیگری از توضیحات خود تاکید کرد که در طول دوران فعالیتش هیچ کلاس و امتحانی را بعد از انقلاب تعطیل نکرده است، گفت: زمانی که تهران زیر موشکباران بود ما فعالیت دانشگاه را در زیرزمین دانشگاه ادامه دادیم و من هیچ کلاس و امتحانی را تعطیل نکردم. در دانشگاه گفتند که دانشجویان دچار التهاب هستند شما میتوانید امتحانات را در تیر یا شهریور برگزار کنید. اما من اصرار کردم که همه امتحانات در تیر برگزار شود و همین هم شد. من منظمترین فرد در دانشگاه هستم و با همین نظم در برگزاری امتحان حساس هستم. در طول فعالیتم حتی یک کلاس را هم تعطیل نکردهام.
وی با اشاره به جلسات بسیاری که در حاشیه حوادث 18 تیر 87 تشکیل شد، گفت: ما تلاشهای بسیاری برای خاموش کردن آن غائله انجام دادیم که این اتفاقا نقطه قوت من است. شما میتوانید بروید پیگیری کنید و یک مدرک پیدا کنید که من در آن گفته باشم که حرفی زدم، چنین مدرکی وجود ندارد. من عضو هیچ حزبی نیستم البته عضویت در احزاب را جرم نمیدانم در هیچ ستادی هم نبودهام و درگیر هیچ مسالهای نشدم.
میلی منفرد با اشاره به مقاومت دانشجوییاش در وزارت علوم گفت: تمام فعالیتهای من بر مبنای قانون بوده است، هیچوقت بازرسی هیچ پروندهای را که مربوط به کار من باشد مورد سوال قرار نداده است. همه سابقه من در پرتال دانشگاه قابل دسترسی و مشاهده است . من معتقد هستم که پرتوانترین رهنمودهای توسعه در بیان رهبری است و آمدهام که همین را محقق کنم. در این شرایط دانشگاههای آرام را در خدمت دولت و نظام قرار دهم و ذهن آقای روحانی را در مورد دانشگاه آرام کنم و تمام ظرفیتهای دانشگاه را با کمک دانشگاهیان در خدمت دولت و نظام قرار دهم.
گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با تاکید بر اینکه شرایط کشور بسیار حساس است، گفت: باید با تمام توان به روند توسعه علمی کشور جانی دوباره ببخشیم و از ظرفیتها در مسیر جهاد علمی استفاده کنیم.